.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزیده سرمقاله روزنامه های امروز


كيهان
«جاده خاكي» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم مهدي محمدي است كه در آن مي‌خوانيد:
تحت تاثير قرار دادن سياست خارجي ايران، هدف بسياري از اتفاقاتي بود كه پس از انتخابات رخ داد. اين جمله شايد عجيب باشد ولي واقعيت دارد. بدون ترديد اعتبارزدايي از حاكميت، رويارو قرار دادن نهادها و شخصيت‌هاي برجسته نظام و ايجاد بن بست در روابط آنها، بحراني كردن روابط مردم و حاكمان و نهايتا ايجاد درگيري مزمن ميان مردم، در صدر اهدافي بوده است كه طراحان حوادث پس از انتخابات ايران در پي دستيابي به آن بوده اند. اينها اما همه هدف‌هاي داخلي است. انتخابات ايران درست در ميانه ايامي واقع شد كه گزينه‌هاي غرب براي مهار ايران در دو حوزه برنامه هسته اي و برنامه منطقه اي به سرعت در حال ناپديد شدن بود و غربي‌ها مانده بودند با اين همه رجز كه درباره «غير قابل تحمل بودن ايران هسته اي» خوانده اند اگر همه گزينه‌هاي به اصطلاح ديپلماتيك -كه تحريم را هم در بر مي گيرد- مصرف شد و ايران كوتاه نيامد، آن وقت چه بايد كرد. انتخابات ايران، در بحبوحه اين بن بست استراتژيك براي غربي‌ها فرصتي بوجود آورد تا تصور كنند «هنوز يك گزينه ديگر باقي است» و به اين ترتيب از رويارو شدن با آن سوال مهيب بگريزند. طبيعي بود كه غرب بيشترين مقدار سرمايه گذاري را براي استفاده از اين فرصت بكند، فرصتي به نام «مهار ايران از درون».


اعتماد
«نگاه ايراني به جهان» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم محمد صادقي است كه در آن مي‌خوانيد:
1- در خبرها آمده بود جايزه گفت‌وگوي جهاني که در سال 2009 پديد آمده، به محمد خاتمي و داريوش شايگان تعلق گرفت. برگزيدگان، جايزه خود را در ژانويه سال 2010 و در مراسمي در دانشگاه آرهوس کپنهاگ دريافت خواهند کرد... اکنون و در اين مجال نگاهي به کوشش‌هاي فرهنگمداران ايراني که در دوران معاصر همواره انديشه «گفت‌وگو» و موضوع گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها دغدغه اساسي شان بوده، مي تواند بيش از هر زمان قابل توجه و تامل باشد.


رسالت
«نهادسازي و ساختاربندي در حوزه سفرهاي استاني» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندري است كه در آن مي‌خوانيد:
سومين دور سفرهاي استاني رئيس جمهوري و هيئت دولت با سفر به مشهد مقدس همزمان با ميلاد ثامن الائمه امام رضا (ع) آغاز مي شود. اين درحالي است که ديوان محاسبات استفاده دولت از بودجه‌هاي استاني براي سفرهاي استاني را ممنوع کرده است و آن گونه که برخي نمايندگان مجلس خبر داده اند ديوان محاسبات کشور به دولت اعلام کرده استفاده از بودجه‌هاي مصوب ساليانه که در مجلس تصويب مي شود، براي بودجه سفرهاي استاني خلاف قانون است.


ابتكار
«حجاريان، تجلي آشفتگي ذهن روشنفکري ايراني» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار است كه در آن مي‌خوانيد:
آشفتگي هويتي، مسئله اي است که بطور واضح آن را مي بينيم، آشفتگي فعلي سعيد حجاريان وکثيري از نيروهاي فکري بين يک نيروي حزب اللهي و وفادار به انقلاب (چپ سال‌هاي شصت) و بين چهره روشنفکر با ارزشهاي اصلاح طلبانه( چپ روزهاي جاري) نشاني از آشفتگي ذهن روشنفکران ايراني در دوران معاصر است، همان آشفتگي که در ذهن شخصي مثل جلال آل احمد مي بينيم،بخش زيادي از روشنفکران ايراني قبل از انقلاب اسلامي سرخورده از مفاهيم مدرن در جستجوي يک آلترناتيو به يک ياس فلسفي رسيده بودند و بروز انديشه اسلام مبارز و پديد آمدن انقلاب اسلامي و آشنايي با انديشه‌هاي ارائه شده از چهره‌هايي مثل شريعتي، طالقاني، شهيد بهشتي و امام خميني موجب شد اين عده آلترناتيو ذهني خود را در "جمهوري اسلامي "جستجو کنند، پس به سختي دلباخته آن شدند، چهره‌هايي مثل ميرحسين موسوي، زهرا رهنورد وسعيدحجاريان..که تبدبل به چهره‌هاي انقلابي دهه شصت شدند، جزو همين دسته هستند.


جمهوري اسلامي
«بسترهاي تدوين برنامه توسعه» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:
تدوين و اجراي برنامه‌هاي توسعه اي در مقطع زماني فعلي به يكي از پذيرفته شده ترين باورها و سياستهاي كلان در حيطه مسئولان و مديران ارشد كشورمان تبديل شده كه برخورداري از تجربه و سابقه تدوين و اجراي 9 برنامه توسعه اي طي 50 سال اخير نقشي بي بديل در پيدايش و تقويت اين باورمندي داشته است.


سرمايه
«ابهام در تعداد کم درآمد‌ها و فقرا» عنوان سرمقاله روزنامه سرمايه به قلم محمود فراهاني است كه در آن مي‌خوانيد:
امتيازبندي حدود نيمي از جمعيت کشور براي دريافت يارانه نقدي، اين سؤال اساسي را به ذهن متبادر مي سازد که آيا حدود 36 ميليون نفر از جمعيت کشور ما فقير و مستحق دريافت کمک‌هاي نقدي دولت هستند يا آمار فقر متفاوت با اين رقم است؟ اين سوال از دو منظر قابل بررسي و تحليل است. در نگاه اول بررسي ذاتي فقر در ايران نشان مي دهد با وجود آنکه دولت هيچ گاه خط فقر در کشور را به طور رسمي اعلام نکرده اما محاسبات کارشناسان بيانگر آن است که خانوارهايي با درآمد پايين تر از 800 هزار تومان، در ماه با فقر مواجه هستند.


دنياي اقتصاد
«از نرخ ارز تعادلي تا نرخ بهينه ارز» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم حميد زمان‌زاده است كه در آن مي‌خوانيد:
1 - تعيين نرخ ارز در ايران همواره يکي از چالش‌هاي سياستگذاران اقتصادي کشور بوده است.در آخرين موضع‌گيري‌ها، وزير بازرگاني هم‌صدا با بخش ‌خصوصي، خواستار بررسي تقاضاي صادرکنندگان درخصوص تغيير نرخ ارز و افزايش آن بر اساس محاسبه تورم داخلي شده است. در مقابل، رئيس بانک مرکزي با اين موضع که «قيمت فعلي ارز در بازار واقعي است و قيمت دلار توسط بانک مرکزي پايين نگه داشته نشده است»، واکنش نشان داده و از نرخ موجود ارز دفاع كرده است. سوالي که فعالان بازار با آن مواجه مي‌شوند، اين است که کدام موضع در تعيين نرخ ارز درست است؟ پاسخ اين است که اگر در مساله تعيين نرخ ارز دقيق شويم، روشن خواهد شد که هر دو موضع در نوع خود درست است.


حيات نو
«مرد روزهاى سخت» عنوان يادداشت روز روزنامه حيات نو به قلم حميد قزويني است كه در آن مي‌خوانيد:
مهدى کروبى را همه مى‌شناسند چه آنها که با مواضعش موافقند و چه آنها که در زمره مخالفانش قرار دارند. اما من مى‌خواهم از منظرى متفاوت به مهدى کروبى نگاه کنم. ديروز او به نمايشگاه مطبوعات آمد تا از حقوق شهروندى‌اش در بازديد از يک نمايشگاه عمومى بهره‌مند شود. حضور او با استقبال پرشور مردم و به ويژه جوانان همراه شد و صحن و شبستان مصلى را شعارهاى حمايت‌آميز از مهدى کروبى و ميرحسين موسوى آکنده کرد. اينجا بود که شمارى که نمى‌خواهم نامى برايشان بگذارم تلاش کردند به اين روحانى سرشناس و مورد تاييد امام حمله‌ور شده و او را مورد ضرب و ايذا قرار دهند. اين اولين بار نيست که کروبى مورد حمله قرار مى‌گيرد. اجازه دهيد به چند مورد از آنها اشاره کنم.


مردم سالاري
«شانزدهمين جشنواره مطبوعات و برخي پرسش‌هاي بي پاسخ» عنوان ياددالشت روز روزنامه مردم‌سالاري به قلم ميرزا بابا مطهري نژاد است كه در آن مي‌خوانيد:
در هفته‌اي که گذشت شاهد چند خبر و رويداد در حوزه مطبوعات، اطلا ع رساني و آزادي مطبوعات بوديم که لا زم است با هدف تجميع اين مسائل در اذهان جامعه و سياستگذاران به آنها اشاره‌ اي شود.
اولين رويداد شانزدهمين جشنواره بين المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها در مصلا ي تهران است که روز 28 مهر با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلا مي در سالن اجتماعات جشنواره افتتاح شد و قرار است تا 5 آبان ادامه داشته باشد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلا مي در مراسم افتتاحيه که با حاشيه‌هايي هم همراه شد، حرف‌هاي خوبي زد که از جنس حرف‌هاي مدير اجرائي نبود بلکه قابل طرح در حيطه سياستگذاري‌هاي کلا ن رسانه اي است. مثل اين جملا ت که


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.117 seconds.